Booking.com

Za hádku s manželkou peníze zpět nedostanete!

19. 5. 2018

Dovolenková sezóna se pomalu začíná rozjíždět. Ne každý turista je však s průběhem dovolené spokojený a po návratu se uchyluje k reklamacím. Cestovní agentura Invia není v tomto směru výjimkou. Například v loňském roce řešila reklamaci asi 1,5 % ze všech prodaných zájezdů. Oprávněných ale bylo pouze zhruba 8 % z nich. V jakém případě je reklamace oprávněná a v jakém ne? A kdy je lepší řešit problém přímo na místě? Užitečné tipy i perličky z archivů cestovních kanceláří najdete v tomto článku.

Ubytování a hotelové služby
Ubytování a služby v hotelu patří dle cestovních kanceláří k jedné z nejčastějších kategorií, která se stává předmětem reklamací. Stížnosti klientů se týkají nejčastěji polohy hotelu či samotného pokoje, ale i poskytovaných služeb. Cestovní kanceláře evidují také stížnosti na neuspokojivý výhled z hotelového balkonu. „Takové stížnosti jsou oprávněné v případě, že si klient připlatil výhled na moře a nebyl mu poskytnut. Poplatek je mu po návratu z dovolené samozřejmě vrácen. Stejně tak v situaci, kdy si klient objedná rodinný pokoj, ale je ubytován ve standardním pokoji s přistýlkami,“ komentuje Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia, která je jedničkou na českém trhu v oblasti prodeje dovolené přes internet. Cestovní kanceláře naopak již negarantují umístění pokojů vedle sebe, přestože se vícečetným skupinám cestujících snaží maximálně vyhovět. Stížnost na umístění pokojů v různých částech hotelů tak bude vyhodnocena jako neoprávněná.

Tip navíc: Stížnosti na nedostatečný úklid, nevyhovující počet ručníků či hygienických potřeb na pokoji se vyplatí řešit ihned na místě. Personál hotelu vám většinou ochotně vyhoví. S reklamací po návratu z dovolené naopak můžete mít problém.

Doprava
Stížnosti v oblasti dopravy se týkají nejčastěji času letů. Klienti si často stěžují na noční odlety na dovolenou a brzké ranní odlety zpět, mají totiž pocit, že je cestovní kancelář připravila o dva dny dovolené. Dle obecných pravidel však platí, že první a poslední den zájezdu jsou určeny na přepravu, podobné reklamace tak pravděpodobně nebudou uznány. Jinak tomu je v případě výrazného zpoždění letu. Pokud přesáhne 6 hodin, můžete zpětně získat odškodnění až 600 eur. Nárok na odškodnění mají též klienti, kteří si připlatili za sedadlo v letadle navíc, ale nebylo jim poskytnuto. V takových situacích je jim příplatek v plné výši vrácen zpět.

Tip navíc: Reklamace zpožděných letů závisí na délce letu, konkrétní přepravní společnosti i délce zpoždění. O možnostech kompenzace se tak vždy informujte u své cestovní kanceláře.

Strava
Kvalita, množství nebo způsob servírování stravy patří mezi nejčastější stížnosti zákazníků cestovních kanceláří. Obzvláště u zběhlých cestovatelů poté problémy vznikají na základě srovnávání minulých a současných zkušeností. „Klienti si často stěžují, že například minulý rok v hotelu v Egyptě měli na snídani 5 druhů sýrů a salámů, kdežto nyní v Řecku mají pouze 2 druhy. Porovnávat stravu all inclusive a čekat, že bude stejně bohatá v různých destinacích, ovšem není možné. Potraviny i úroveň služeb se v jednotlivých zemích liší,“ komentuje Michal Tůma z cestovní agentury Invia. Mezi oprávněné reklamace naopak patří výtky k formě podávání občerstvení. „Pokud má klient ve smlouvě uvedeno, že stravování bude ve formě bufetového stolu, ale snídaně byla na místě servírována a večeři si mohl zvolit pouze z menu, pak má nárok na odškodnění,“ dodává Tůma.

Tip navíc: V případě nevyhovující stravy nebo zdravotních problémů způsobených její konzumací neprodleně kontaktujte delegáta v místě svého pobytu. Pomůže vám s případnou léčbou i vyplněním potřebných dokumentů.

Kuriózní reklamace:
Stejně jako v loňských sezónách se i letos musely cestovní kanceláře zabývat několika kuriózními reklamacemi. Klient si po dovolené stěžoval například na to, že mu ve výhledu z pláže na moře bránil ostrov Krk. Další zase požadoval náhradu vzniklé psychické újmy: „Ihned na letišti jsem se s manželkou pohádal a v následujících dnech mi z důvodu psychického vypětí vyskákali opary na rtech, čímž mi vznikla fyzická i psychická újma,“ sdělil s odvoláním na právní paragrafy ve své stížnosti cestovatel.
Pochopitelnou, i když těžko řešitelnou stížnost měla poté klientka, která se při návštěvě prodejny suvenýrů v dovolenkovém resortu setkala s propagandistickými předměty. Úsměvná je naopak starší reklamace, která se mezi pracovníky cestovního ruchu stala pověstnou: „Sluneční brýle mě pohltila voda v moři. Nikde jsem se nedočetla, že si nemám sluneční brýle brát do vody, že hrozí ztráta. Mohl by na to upozornit třeba delegát…,“ požadovala úhradu brýlí turistka.
Cestující přitom neváhají doplnit své stížnosti názornými fotografiemi. Ty jsou často poměrně lechtivé. „Na důkaz poštípání hmyzem nám přišla dokonce fotografie nahého pozadí. Klienti se nezdráhají zaslat ani fotografie dekoltů nebo celého těla v plavkách. Rádi nám k formuláři zašlou i fotografii manželky v baru nebo selfie z pláže,“ komentuje Michal Tůma z cestovní agentury Invia.



Starfish Cuatro Palmas

Varadero, Kuba
27.5.-4.6.2019 , All Inclusive

37 119 Kč

Doprava: Letecky (Praha, Vídeň, Budapešť)
Hvězdiček: 3, hodnocení: 8.8
Hotel na mapě


Landgasthof Almerwirt

Salcbursko, Rakousko
1.6.-8.6.2019 , Polopenze

7 058 Kč

Doprava: Vlastní ()
Hvězdiček: 3, hodnocení: 8.2


Sol Sirenas Coral

Varadero, Kuba
30.5.-9.6.2019 , All Inclusive

38 447 Kč

Doprava: Letecky (Praha, Vídeň, Budapešť)hodnocení: 7.8
Hotel na mapě


Hotel Pošta

Nízké Tatry, Slovensko
7.6.-9.6.2019 , Snídaně

2 950 Kč

Doprava: Vlastní ()hodnocení: 9.2


Vista Sol Punta Cana

Punta Cana, Dominikánská republika
3.6.-10.6.2019 , All Inclusive

37 272 Kč

Doprava: Letecky (Praha, Vídeň)
Hvězdiček: 4, hodnocení: 8.5
Hotel na mapě


Langi Langi

Nungwi, Zanzibar
30.5.-11.6.2019 , Snídaně

35 330 Kč

Doprava: Letecky (Praha, Vídeň, Budapešť)
Hvězdiček: 3, hodnocení: 8.5
Hotel na mapě


Sunscape Puerto Plata Dominican Republic

Puerto Plata, Dominikánská republika
4.6.-12.6.2019 , All Inclusive

37 918 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 4,


Ramada Beach Hotel Ajman

Ajman, Spojené arabské emiráty
8.6.-15.6.2019 , Snídaně

15 419 Kč

Doprava: Letecky (Praha, Vídeň, Budapešť)hodnocení: 8.1
Hotel na mapě


Hotel Coral Hills Marsa Alam

Marsa Alam, Egypt
10.6.-16.6.2019 , All Inclusive

12 590 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 4, hodnocení: 6.4
Hotel na mapě


Velké Losiny – Wellness Hotel Diana Superior

Jeseníky, Česká republika
18.6.-20.6.2019 , Polopenze

2 700 Kč

Doprava: Vlastní ()
Hvězdiček: 3, hodnocení: 8.5
Hotel na mapě


Ocean Paradise

Kiwengwa, Zanzibar
14.6.-21.6.2019 , Polopenze

34 400 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 4, hodnocení: 9.4
Hotel na mapě


Hotel Srní

Jižní Čechy, Česká republika
15.6.-22.6.2019 , Snídaně

9 660 Kč

Doprava: Vlastní ()hodnocení: 8.8
Hotel na mapě


Amwaj Rotana, Jumeirah Beach Residence

Dubai, Spojené arabské emiráty
18.6.-25.6.2019 , Snídaně

22 650 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 5, hodnocení: 8.8
Hotel na mapě


Hotel Amerikan

Livigno, Itálie
18.6.-25.6.2019 , Polopenze

12 975 Kč

Doprava: Vlastní ()
Hvězdiček: 4, hodnocení: 7.7
Hotel na mapě


Grand Hotel Astoria

Lombardie, Itálie
18.6.-26.6.2019 , Polopenze

9 011 Kč

Doprava: Vlastní ()
Hvězdiček: 4, hodnocení: 7.7
Hotel na mapě


Mikulášovice – Hotel Ron

Severní Čechy, Česká republika
20.6.-27.6.2019 , Snídaně

3 430 Kč

Doprava: Vlastní ()
Hvězdiček: 3,


Hotel Gorgonia Beach Resort

Marsa Alam, Egypt
21.6.-28.6.2019 , All Inclusive

16 890 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 5, hodnocení: 8.8
Hotel na mapě


Fortune Hotel Deira

Dubai, Spojené arabské emiráty
23.6.-30.6.2019 , Snídaně

17 700 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 3,


Anantara The Palm Dubai Resort

Dubai, Spojené arabské emiráty
24.6.-30.6.2019 , Polopenze

25 319 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 5, hodnocení: 9.5
Hotel na mapě


Villa Tortuga

Varadero, Kuba
19.6.-1.7.2019 , All Inclusive

34 380 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 3, hodnocení: 6.9
Hotel na mapě


Hovima Costa Adeje

Tenerife, Kanárské ostrovy
24.6.-1.7.2019 , Polopenze

20 802 Kč

Doprava: Letecky (Brno)
Hvězdiček: 4, hodnocení: 8.6


Mariánské Lázně – Hotel Krakonoš

Západní Čechy, Česká republika
2.7.-5.7.2019 , Polopenze

4 225 Kč

Doprava: Vlastní ()
Hvězdiček: 3.5, hodnocení: 8.2
Hotel na mapě


Al Sarab Hotel, Bin Majid Beach Hotel

Dubai, Spojené arabské emiráty
30.6.-7.7.2019 , All Inclusive

24 700 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 3, hodnocení: 7.6
Hotel na mapě


Hotel Fujairah Rotana Resort & Spa

Fujairah, Spojené arabské emiráty
4.7.-10.7.2019 , All Inclusive

22 990 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 5, hodnocení: 8.7
Hotel na mapě


Hotel Sunrise Crystal Bay Resort

Hurghada, Egypt
9.7.-15.7.2019 , Ultra All inclusive

18 190 Kč

Doprava: Letecky (Praha)
Hvězdiček: 5, hodnocení: 7.8
Hotel na mapě