Booking.com

Zřícený Boeing v Etiopii ovlivňuje lety nad Evropou a uzemňuje letadla i českých aerolinek. Mají cestující nárok na odškodnění?

14. 3. 2019

Mají cestující přesměrovaných letů nárok na finanční odškodnění dle Evropského nařízení? Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v úterý 12.3.2019 večer pozastavila provoz Boeingů 737 MAX 8 a MAX 9. Stalo se tak následkem z obav poruchovosti těchto letadel díky nedělní události, kdy se jeden z boeingů zřítil v Etiopii.
V neděli 10.3.2019 došlo ke zřícení Boeingu 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines, které bylo na cestě z etiopského Adis Abeby do keňského Nairobi. O život přišlo všech 157 pasažérů. Stejný typ letadla se navíc zřítil už na podzim roku 2018 v Jakartě.

Následkem této události vydala Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) v úterý 12.3.2019 večer (20.00 SEČ) plošný zákaz vstupu těchto letounů na území Evropy. Současně z preventivních důvodů vyřadila Boeingy 737 MAX 8 a MAX 9 z provozu.

V tu dobu byly ve vzduchu dva stroje typu zříceného Boeingu české společnosti Smartwings, které museli nečekaně přistát v Tunisu a v turecké Ankaře. Zasáhlo je totiž plošné nařízení od EASA, díky možné poruchovosti těchto Boeingů, přímo ve vzduchu. Stovky pasažérů bylo nuceno čekat na náhradní spoje, které je přepraví zpátky do Evropy. Mají pasažéři nárok na finanční odškodnění dle Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, jako je tomu zvykem u zpoždění či zrušení letů?

„S ohledem na uzemnění letounů obchodního označení Boeing 737 MAX vyvstává otázka, zda mají cestující nárok na odškodnění v souladu s tzv. Nařízením. Dle mého názoru se jedná o mimořádnou okolnost a nárok na paušalizovanou náhradu škody 250-600 EUR zde není. V obdobné věci se již vyjádřil i Evropský soudní dvůr a nárok neuznal. Cestujícím však nařízení přiznává další práva, která jim přísluší bez ohledu na okolnost, jež ke zrušení či zpoždění letu vedla. Konkrétně nárok na vrácení ceny letenky nebo přesměrování při nejbližší příležitosti (náhradní let), dále pak na občerstvení po dobu čekání na let a případně ubytování, pokud by náhradní let byl až následující den, a s tím související přepravu na hotel a z letiště,“ vyjádřil se právník Jakub Keresteši ze společnosti Vaše nároky.cz